Friday, December 26, 2008

Suasana End Of Year dan Berterusan sehingga Starting Year Tahun Depan

Trend pemberhentian pekerja yang diramal serius tahun depan dengan seramai 4,749 pekerja akan diberhentikan oleh 102 majikan dalam tempoh tiga bulan pertama.

Jumlah pemberhentian pekerja itu adalah angka rasmi yang dilaporkan oleh majikan, kebanyakannya dalam industri elektronik kepada Jabatan Tenaga Kerja (JTK) setakat ini.

Persekutuan Majikan-majikan Malaysia (MEF) pula menganggarkan 200,000 hingga 400,000 pekerja akan hilang pekerjaan tahun depan ekoran keadaan ekonomi yang diramalkan gawat pada suku tahun pertama dan kedua 2009. - Arkib Utusan Malaysia ARKIB : 25/12/2008

Kebanyakan kilang-kilang mula menutup operasi selama 2 minggu sempena cuti hari krismas dan berterusan sehingga minggu pertama selepas new year. Kemudian mengikut info yang diterima bagi cuti tahun baru cina mungkin juga akan mengambil selama seminggu ++ mengikut syarikat-syarikat tertentu. Ini akan menjadi pada bulan january sahaja kemungkinan hari berkerja akan menjadi selama 2 minggu sahaja (mengikut syarikat-syarikat tertentu).

Korang boleh tgk la suasana kat FTZ sungei way syok gile dengan parking lot yang bayk kosong kendian no traffic jam.







No comments: